Ja een olifant loopt door!

20 februari 2014 - Bolgatanga, Ghana

Ja, het is dan echt waar, mijn droom is uitgekomen… ik heb olifanten gezien!! Niet achter een hekje in de dierentuin, of op Discovery, nee levensecht en heel dichtbij! (mijn foto’s bewijzen het!)

Afgelopen weekend gingen we op safari in Mole National Park. Zo’n 7 uur reizen in een koekblik, waarvan 2 uur op een hele hobbelige zandweg, maar het was het waard! Jose, het vriendje van Robyn, kwam haar opzoeken hier in Ghana, dus hebben we hem ook maar meegenomen met de safari, wel zo leuk ;)

Het motel van Mole is gelegen bovenop een berg, waarbij je een prachtig uitzicht hebt over het uitgestrekte landschap. Ik heb hier ook ervaren wat de uitspraak; zo ver als het oog rijkt, betekend. Wauw! En vanaf het motel keek je ook op het meer waar de olifanten zich bijna elke dag wassen, heel tof! Het weekend was voor ons echt een paradijs, lekker eten (even niet het lokale prutje wat we elke avond voorgeschoteld krijgen), een zwembad! En een badkamer met werkende wc, wat een luxe!

Zaterdagmiddag hebben we de jeepsafari gedaan, waarbij het grootste avontuur toch wel het ontwijken van de takken was. Verder was het heel gaaf om bovenop zo’n jeep te zitten en rond te rijden. Ik had mijn hoop er niet heel erg op gevestigd dat ik olifanten zou zien, maar het geluk was aan onze zijde! We zagen een olifant die wat stond te drinken en achter ons vervolgens de weg overstak! Wow, was die echt? Huh en zo dichtbij? Het was heel onwerkelijk, maar ik heb de rest van de dag met een grote glimlach rondgelopen, maar dag kon niet meer stuk, ik had een olifant gezien!! De rest van de dag lekker gerust bij het zwembad.

Zondagochtend deden we de wandelsafari. Na nog geen 5 minuten lopen kwamen we al de eerste olifant tegen, wat een geluk! Wij met onze gezellige gids achter de olifant aan. Hij vertelde waar we moesten lopen en wanneer we uit moesten kijken, toch wel handig want het zijn best gevaarlijke dieren. We zagen hoe het dier wild achter een aap aanrende die hem lastig viel, een hoop gestamp en getoeter, wij er weer achter aan, haha. Ook merkte we later hoe gevaarlijk ze kunnen zijn toen we familie-olifant tegen kwamen. Naast de huizen van de rangers stonden ze lekker te eten, wij langs het muurtje staan kijken. In al haar enthousiasme huppelt Robyn wat dichterbij, maar de kleine olifant was hier niet zo blij mee, en dreigde toch wel dat ze weg moest, oef even schikken!

Verder hebben we vooral veel antilope ’s gezien, wilde zwijnen (Poemba’s), en een paar aapjes. Zondagmiddag weer lekker bij het zwembad gelegen. Ik zat nietsvermoedend mijn tijdschriftje te lezen, tot ik ineens in mijn ooghoek zag dat mijn koekjes werden gestolen, toen ik omkeek zag ik dat een brutale baviaan de boosdoener was, haha, ik hoop dat ze hem goed smaken J

Ik had met onze gids afgesproken, dat als ik olifanten zag in het water, dat hij ons daar dan naartoe zou nemen. Wij hadden het geluk dat we met een paar mannen mee konden, die met hun eigen auto gingen. Wij in de achterbak gesprongen en naar de olifanten gereden. Ze waren helaas al uit het water, maar we konden ze nu wel heel goed zien, op zo’n open vlakte. Wat een geluk weer!

Terug bij het hotel maar weer richting zwembad, toen er een paar mensen riepen dat er olifanten waren, vlak bij het motel! Op een van mijn foto’s kan je ook zien hoe dichtbij ze waren! Gewoon voor onze kamer, hoe tof!

Mijn weekend was helemaal compleet! We hebben onwijs  veel geluk gehad en verder heerlijk genoten!

Maargoed, het leven bestaat niet alleen maar uit roze olifantjes, het “normale” leven gaat ook gewoon door. De lessen gaan erg goed, we hebben een flink volle agenda en genoeg ideeën om een paar weken vooruit te kunnen! Het eindresultaat van onze lessen zal te zien zijn in een filmpje.

Verder ben ik hier van alles heel hard aan het genieten, ik heb toch wel het punt bereikt van; ik vind het wel weer mooi geweest, naar; ik wil hier niet meer weg!

Sinds 2 weken hebben we hier ook een scooter, wat heel prettig is, als je wat verder weg moet in die hitte. Gelukkig heb je hier dan ook geen rijbewijs nodig, want die hebben we allebei niet. En het weer begint steeds warmer te worden, je merkt dat het harbatan seizoen (voor de Ghanees winter, voor ons nog steeds heel warm, zo’n 36-38 graden) een beetje over is, want de nachten worden steeds warmer. Maart is dan ook de warmste maand van het jaar… wens me succes!

1. Manon:
    21 februari 2014
    Waaaaauw Amanda! Ik vind het zo tof dat je zooo veel olifanten hebt gezien! Geniet nog maar lekker na :-D
    Ik kan het bijna niet geloven dat jullie dit allemaal meemaken haha
    ik ben heel benieuwd naar jullie eindfilmpje, wordt vast hartstikke gaaf! Succes met de hitte en de lessen! Hele dikke knuffel uit Londen (hier begint het ook al wat warmer te worden :O en we hebben nog niet eens sneeuw gehad!)