Er is een tijd van komen en een tijd van gaan

2 april 2014 - Bolgatanga, Ghana

De tijd vliegt voorbij, komende maandag vertrekken Robyn en ik alweer en gaan we nog 11 daagjes rondreizen. Heel gek om te beseffen dat je dit leventje weer achter je moet laten, het is toch een soort van 2e thuis geworden.

Goed wat ga ik allemaal vertellen, ik maak echt zoveel mee dat ik waarschijnlijk de helft vergeet, maar ik zal proberen een goede update te geven.

De afgelopen weken heb ik lekker buiten geslapen, het is nu zo warm geworden dat het echt niet uit te houden is binnen. Ik vind het fantastisch om onder de sterrenhemel te slapen en wakker te worden tussen de geiten en kippen.

Als echte avonturiers hebben Robyn en ik halfnaakt een berg beklommen (YOLO). En nee niet zonder reden, al hoewel die mij nog steeds niet helemaal duidelijk is, maar goed. Onze supervisor nam ons mee naar de Tongo hills, een mooie rotsachtige omgeving. Hier gingen we op bezoek bij een Shrine, dat is dus niet meer dan een steen waar geofferd wordt… maar hier noemen ze dat een altaar. Door wat er in de geschiedenis heeft plaatsgevonden is het een heilige plaats geworden en dat betekend dat je dus met een ontbloot bovenlichaam en zonder schoenen bij die Shrine op bezoek moet. Ok.. naja niet heel erg op ons gemak hebben wij toch maar ons topje omlaag gedaan en klommen we een stukje omhoog. Ik verwachte dat er 1 mannetje in de spleet van de rots zou zitten, maar we troffen daar een dozijn halfnaakte jonge mannen aan (oke ik heb ergere dingen meegemaakt). Naja en na wat gebedjes en zegens mochten we weer naar beneden. Het was een bijzondere ervaring ;) Verder was het dorpje heel leuk om te zien, vanaf 1 van de daken hadden we een heel mooi uitzicht over het labyrint van hutjes.

Verder zijn we de afgelopen tijd veel bezig geweest met repetities. Komende vrijdag zal de jongerengroep optreden op de opening van het nieuwe gebouw, ben benieuwd!

Vrijdag een kijkje genomen op de school waarvan mijn host-moeder schoolhoofd is, toch best schokkend de omstandigheden waarin ze les krijgen (zie foto’s).

En het laatste weekendje met alle vrijwilligers samen hebben we gevierd in Karimenga. Robyn en ik gingen een dagje eerder. Samen met 2 jongentjes zijn we gaan vissen op zijn Afrikaans. De hengel was ook niet meer dan een stokje van een halve meter met daaraan een draadje geknoopt, een stukje slipper (als dobber) en een haakje. Maar wat blijkt, ik ben een echte Robinson, want ik heb gewoon 3 van de 4 vissen gevangen! Gaf wel echt een kick om op die manier iets te vangen, maar had niet verwacht dat het zou lukken! Een uur later hadden wij hele verse vis op ons bordje liggen! Back to nature.

De volgende dag kwamen de andere bleekscheten en hebben we nog pindakaas gemaakt. In de avond hadden 2 van de vrijwilligers een hele gezellige en interactieve muziekquiz in elkaar gezet. Dat was dus dansen op de Gangnamstyle en mee blèren met Madonna. Wohoo! Leuk om het zo met z’n alle af te sluiten, maar ik vind het wel een gek idee dat ik nog maar een paar dagen hier bij mijn gastgezin ben, maarja zoals ze zeggen: er is een tijd van komen en er is een tijd van gaan, en de tijd van gaan is nu gekomen ;)

1. Manon:
    2 april 2014
    Wow avonturen weer :D ik kan niet wachten om jullie weer te zien! Suuuuper veel plezier op jullie rondreis! Jeetje Amanda je kan wel zeggen dat jullie er echt iets van gemaakt hebben! Ik ben trots! haha :D
    Heeeeele dikke knuffel uit Londen
  2. Gita:
    3 april 2014
    Geniet nog van jullie laatste dagen en dan weer "Welkom in Holland !"
  3. Hendri:
    10 april 2014
    Wat zal het wennen zijn hier weer in Nederland! Geniet nog even en ben benieuwd naar de rest van je verhalen en fotoos!