Lopend buffet

8 januari 2014

Soms zoek ik de overeenkomsten die Nederland heeft met Ghana, en toen kwam ik op het lopend buffet, het heeft alleen een andere vorm aangenomen haha. Hier lopen allemaal mensen met eten op hun hoofd, zo ook hele maaltijden. Toen moest ik toch wel even denken aan een lopend buffet, maar het is ook wel toepasselijk op alle dieren die hier rond lopen, want bijna alle dieren worden gezien als niets meer dan een lopen stuk vlees..

Deel 2 van onze vakantie hebben we in Cape Coast doorgebracht. Een super mooi kustplaatsje met prachtige stranden (als je om het afval heen kijkt).  We sliepen in een krakkemikkig uitziend hotel vlak bij de kust. De weg naar onze kamer was een waar doolhof, maar we waren heel blij met onze kamer, want we hadden sinds tijden weer een douch met stromend water (wel koud water, maar hij deed het!) en een wc die gewoon doortrok zonder overstroming of dat je hem zelf moet bijvullen met een emmertje, luxe!! En ze hadden een heel tof dakterras waarbij je een uitzicht had over de golfplaten huisjes en de palmbomen bij het strand en natuurlijk de zee!

We zijn in cape Coast naar het kasteel geweest waar vroeger de slavernij was. Duur grapje voor blanke mensen.. wij moesten 20 cedi betalen en de locals maar 1! Haha, en dan ook nog 20 voor foto's maken.. ja dag, gelukkig heeft ze me de helft van de prijs gegeven uiteindelijk, maar ik vind het wel een groot verschil. Omgerekend is niks hier duur, maar wel als je de "blanke prijzen" vergelijkt met wat de locals moeten betalen.  In de middag hebben we ons zelf verwend met een heerlijke lunch, een baguette met kaas! Weer wat anders dan het lokale prutje wat ze TZ noemen :)

De volgende dag naar het vissersdorpje Elmina geweest, waar mijn zus Martha ook was. Robyn kon helaas niet mee, ze was ziek geworden, dus nam een dag rust. Mijn zus liet mij het strand zien, waar ze aan het vissen waren en we namen een kijkje op de vissersmarkt. Daarna moest ik natuurlijk ook het kasteel van Elmina bezoeken.. gelukkig kon de zus van Martha wat korting regelen omdat ze bij de politie werkt. Dit maal werd ik rondgeleid door een gids en vertelde mij het indrukwekkende verhaal over de geschiedenis van de slavernij die zich daar had afgespeeld. Toen ik haar de vraag stelde hoe de mensen nu naar de blanke keken, kreeg ik wel een heel eerlijk antwoord van haar, ik dacht dat Ghanese niet zo direct waren. Ze vertelde mij dat zij een hekel had aan blanke, ok.. komt dat door de slavernij vroeg ik, nee ook omdat ik vind dat jullie nep zijn, als jullie lachen is het net plastic, haha ok lekker bevooroordeeld en ik dacht nog wel dat ze hier niet racistisch waren. Een beetje ongemakkelijk de rondleiding verder vervolgd en op het laatst wilde ze dan wel nog met mij op de foto omdat ze mijn huidskleur zo mooi vond, soms snap ik niks van de mensen hier..

We hebben voor het eerst regen meegemaakt! Het was heel gaaf om te zien hoe een donkere deken over de stad trok, vanaf het dak terras hebben Robyn en ik genoten van het aanzicht van de enorme bui die neerstortte en de bliksem die de stad deed oplichten.

Oja, ook zo iets van Ghana, alle beetjes die ze hier hebben rondlopen, ik ben toch niet een hele grote fan van insecten en Robyn evenmin. Zo werd ik een keer midden in de nacht wakker omdat ik een kakkerlak in mijn nek voelde kruipen! Jak! Geschrokken maak ik Robyn wakker en proberen we als 2 helden op sokken het beestje naar buiten te werken. Lekker klunzig als we samen zijn hebben we er vooral veel lol om gehad, maar het moet er ook wel heel komisch uit hebben gezien hoe 2 tutjes met zaklampen en een slipper een kakkerlak weg jagen hahaha. Goed na een fantastische nachtrust zijn we de volgende dag naar Kakum National Park geweest. Hier hebben we met touwbruggen door de boomtoppen gelopen op 40 meter hoogte. Het was echt heel mooi! Ik had mijn zus ook meegenomen, maar die had een beetje hoogtevrees, oeps.. De hotelmanager had ons gevraagd om palmwijn mee te nemen en die wilde hij met ons in de avond op drinken om te proosten op het nieuwe jaar.

In de middag hebben we heerlijk op het strand gezeten en daar kwamen we Ben tegen, hij was vrijwilliger bij de organisatie waar wij stage lopen, maar was al op zijn terug reis. Met hem hebben we ook het nieuwe jaar gevierd. Bij een super leuke strandtent met palmbomen en rieten hutjes hebben we vanaf het strand het vuurwerk bewonderd. Aan aftellen doen ze hier trouwens niet, ineens begon het vuurwerk en was het 12 uur geweest, haha misschien is dat wel gewoon een rare gewoonte van ons. Terug in het hotel dachten we de palmwijn open te maken, de fles was helemaal bol gaan staan en stond onwijs onder druk. In een filmpje kan je zien hoe hard de fles knalt als Robyn hem open maakt, beter dan champagne. Ik heb alleen geen idee waardoor die druk ontstaat, maar hij is gelukkig niet in m'n buik ontploft :)

Al met al wel een prima vakantie, was echt even genieten en we zijn weer opgeladen voor de het "normale" leven.

Iets wat mij trouwens verbaasd over deze cultuur is het geloof. Ze zijn echt heel erg gelovig, zo geloven sommige mensen dat je door te bidden van Aids en HIV kan genezen of zelfs van kanker, was het allemaal maar zo makkelijk. Ook heb ik een bijzondere kerkdienst meegemaakt. Buiten het feit dat de kerkdienst 4 uur duurde was het redelijk normaal. Tot dat iedereen een zegen kreeg, om de beurt moest je voor de predikant op je knieën met je handen in de lucht en smeerde hij je hoofd onder met olie. Hij smeerde het in je oren, je mond en op je oogleden en je werd naar beneden geduwd tot je bijna op de grond lag. Een paar mensen hielpen je dan weer overeind en was de volgende aan de beurt.. Het was een bijzondere ervaring, maar zelf ben ik niet gelovig (alleen hier in Ghana dan) en dan is het heel gek om zo iets mee te maken, überhaupt gek om zo iets mee te maken. Sommige mensen reageerde er ook heel heftig op, alsof ze helemaal bezeten werden begonnen ze te bewegen en vielen op de grond en rolde heen en weer.. Na mijn zegen ben ik weer op m'n stoeltje gaan zitten, stil van de ervaring en indruk en van het bijzondere schouwspel wat sommige mensen neer zette..

Ondertussen zijn we al weer terug en kunnen we ondanks alle vertragingen van vakanties en formulieren die niet in orde waren deze week eindelijk beginnen waar we voor gekomen waren. Dramalessen geven op middelbare scholen. (zag dat ik er nog niks over had verteld, oeps). We lopen stage bij de Youth Harvest Foundation, waar we buiten dramalessen ook seksuele voorlichting gaan geven. Het is fijn dat we eindelijk wat nuttigs kunnen doen hier :)

1. Manon:
    8 januari 2014
    Wouw weer een mooi reisverslag :) ik smul van je avonturen! veel succes met de eerste lessen! Ik ben benieuwd hoe dat gaat :) topper! Knuffel!!!
  2. Chess May:
    8 januari 2014
    Klinkt als een hele goeie vakantie! Heel veel plezier met de lessen binnenkort!
  3. Petro:
    9 januari 2014
    Mooie verhalen. Je gaat vreselijk moeten wennen als je weer terug komt in Nederland! Succes met voorlichting geven, met Hollandse nuchterheid wordt het vast geen drama. Gr. P.
  4. Hendri:
    21 februari 2014
    Hoi, hoi,

Ik loop een beetje achter met lezen, maar ik heb hier weer van genoten!!